Systém školských zařízení pro výkon ústavní výchovy

Účel a působnost zařízení

  • Zajištění základního práva dítěte na výchovu a vzdělávání v rámci mezinárodních smluv o lidských právech
  • Zacházení s dítětem v zájmu plného rozvoje jeho osobnosti
  • Účelem zařízení je zajišťovat dítěti (3-18-19let) na základě rozhodnutí soudu náhradní výchovnou péči v zájmu jeho zdravého vývoje, řádné výchovy a vzdělávání
  • Účelem preventivně výchovných zařízení, které jsou součástí systému, je předcházení vzniku a rozvoji negativních projevů a zmírňování či odstraňování důsledků již vzniklých poruch chování
  • Zařízení poskytují péči jinak poskytovanou rodiči či jinými osobami, kterým bylo dítě svěřeno do výchovy
  • Poskytují také péči dětem které nejsou občany ČR - „dětem cizincům bez doprovodu"
  • Mohou poskytovat péči i nezaopatřeným osobám starším 18 (19) let až do 26 let, připravují-li se na budoucí povolání
  • Poskytují možnost k náboženské výchově s ohledem na rodinnou tradici a rozumové schopnosti dítěte
  • Pro děti se závažnými poruchami chování se zřizují ve výchovných zařízeních školy základní a střední, s odpovídajícími vzdělávacími programy
  • Pro vysvědčení používají školy tiskopisy a razítko s názvem a adresou školy s vynecháním názvu výchovného zařízení a snaha předejít stigmatizaci dítěte

 

Péče podle stupně narušení

Specifické vzdělávací potřeby v odstupňovaném rozsahu pro děti:

  • Samostatné přiměřeně věku
  • Samostatné vyžadující občasnou kontrolu
  • Vyžadující občasné vedení a stálou kontrolu
  • Nesamostatné vyžadující stálou kontrolu
  • Vyžadující soustavnou intenzivní individuální péči


Typy zařízení

  • Diagnostické ústavy (DDÚ, DÚM)
    14 zařízení - kapacita 530 - průměr 38 dětí /1 DÚ
  • Dětské domovy (DD)
    150 zařízení - kapacita 5310 - průměr 35 dětí /1 DD
  • Dětské domovy se školou (DDŠ)
    29 zařízení - kapacita 1030 - průměr 35 dětí /1 DDŠ
  • Výchovné ústavy (VÚ)
    34 zařízení - kapacita 1426 - průměr 42 dětí / 1 VÚ
  • C E L K E M 225 zařízení o kapacitě 8237 dětí

 

Organizační struktura

  • Dětský diagnostický ústav (3 - 15 let věku)
    - Dětský domov (3 - 18 let)
    - Dětský domov se školou (12-15 let)
    - Výchovný ústav pro mládež (12 - 18 let)
  • Diagnostický ústav pro mládež (15 - 18-19 let věku)
  • - Dětský domov
    - Dětský domov se školou
    - Výchovný ústav pro mládež

 

Organizace zařízení

  • V dětských domovech a dětských domovech se školou jsou základní organizační jednotkou rodinné skupiny
    - dětský domov 6 - 8 dětí
    - dětský domov se školou 5 - 8 dětí
  • V diagnostických a výchovných ústavech výchovné skupiny
    - diagnostický ústav 4 - 8 dětí
    - výchovný ústav 5 - 8 dětí
  • V zařízeních (v jedné budově či jednom areálu) lze zřídit nejméně 2 a nejvíce 6 výchovných skupin


Diagnostický ústav

  • Přijímá z terénu, umísťuje a přemísťuje podle volných kapacit následně do dětských domovů, dětských domovů se školou a výchovných ústavů
    (snaha akceptovat přání dítěte)
  • Úkoly diagnostické
    - Psychologická
    - Speciálně pedagogická
    - Sociální
    - Školní - vzdělávací
  • Úkoly vzdělávací
  • Úkoly terapeutické
  • Úkoly výchovné a sociální


Návazná zařízení

  • Dětské domovy - pro děti bez závažných poruch chování
  • Dětské domovy se školou - pro děti do 15 let věku se závažnými poruchami chování, děti se soudem nařízenou ochrannou výchovou
  • Výchovné ústavy - pro děti se závažnými poruchami chování či ochrannou výchovou nad 15 let


Dětský domov

  • Úkoly především vzdělávací, výchovné a sociální
  • Péče o děti bez závažných poruch chování
  • Vzdělávání ve školách, které nejsou jeho součástí
  • Děti ve věku zpravidla 3 - 18 let (do 26)
  • Možnost umísťovat i nezletilé matky s dětmi

 

Dětský domov se školou

  • Péče pro děti s ústavní či ochrannou výchovou s výraznějšími poruchami chování zpravidla ve věku základní školní docházky
  • Oddělené ústavy či skupiny pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy
  • Možnost umístění nezletilých matek s dětmi
  • Vzdělávání zpravidla ve škole, která je součástí domova
  • Děti věku od 6 let do ukončení povinné školní docházky
  • Při pokračování výchovných problémů bývá přemístěno do výchovného ústavu

 

Výchovný ústav

  • Péče o děti se závažnými poruchami chování s nařízenou ústavní či ochrannou výchovou starší 15 let
  • Mohou i děti s ochrannou výchovou starší 12 let, mimořádně i děti s ústavní výchovou (zvláště závažné poruchy chování)
  • Oddělené ústavy či skupiny pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy
  • Při výchovném ústavu se zřizuje základní či střední škola


Děti s extrémními poruchami chování

  • Děti jsou umísťovány do výchovných ústavů za tímto účelem zřízených, popřípadě do výchovných skupin při běžných výchovných ústavech když:
  • - které se opakovaně nedovoleně vzdalují ze zařízení a páchají přitom trestnou činnost
  • - agresivita spojená s náznaky duševních poruch
  • -děti agresivní drogově závislé
  • -děti s ochrannou výchovou uloženou na základě recidivy

 Dominantní součástí programu jsou odpovídající psychoterapeutické a socioterapeutické techniky individuálního i skupinového charakteru.

Práci se skupinou jsou přítomni tři pedagogičtí pracovníci, z nichž jeden je asistent pedagoga

Dostupné z: https://www.msmt.cz/socialni-programy/system-skolskych-zarizeni-pro-vykon-ustavni-vychovy